Medvirkende: Elind Rui Lone Blix, Sidsel Bonde, Åse Ava Lange Fredheim og Guri Simone Øveraas.
Kuratert av Daniela Arriado.
Kunstplanen for utomhusanlegget ved Tasta bydelshus tar sikte på å skape et bærekraftig og engasjerende miljø gjennom kunstneriske og deltakende tiltak. Med et interaktivt verk, tre brukermedvirkende workshops og et lydverk, er hensikten å aktivisere og integrere de ulike områdene som skal rehabiliteres. Planen er strukturert rundt temaet "å dele", og prosjektet søker å knytte brukerne sammen og skape et dynamisk og mangfoldig uterom. Det interaktive verket, med sin halvsirkelform og fire ansikter rettet mot ulike områder og brukere, er ment å fungere som en bærekraftig arena for forskjellige samfunnsfunksjoner og aktiviteter. Det legges vekt på gjenbruk av materialer fra Stavanger Kommunes lager, og lokal deltakelse i utviklingen av verkets design og funksjoner.
Workshops for brukermedvirkning og lydverk.
Workshopsenes intensjon er å engasjere brukerne og skape temporære rom, læring og kreativitet under produksjonen. Gjennom lek, kunstterapi og kurs i blant annet lokal plantefarging, vil deltakerne bidra til å forme og dekorere uterommet, samtidig som de knyttes nærmere til stedet og hverandre. Det foreslåtte lydverket vil bidra til å binde hele prosjektet sammen ved å gi en auditiv representasjon av Tasta-området. Ved å samle lyder, samtaler og historier fra menneskene som bruker stedet, vil lydverket skape et sonisk univers som kan oppleves gjennom QR-koder og skilting på området.
Gjennomføring og avslutning.
Gjennom en detaljert produksjonsplan som integreres med kommunens renoveringstidsplan, planlegges det nødvendige arbeidet med å skaffe tillatelser, gjennomføre anbudsprosesser og koordinere byggeprosessen. Kunstplanen forsøker å styrke Tasta bydelshus som et samlingssted og møteplass, med et interaktivt monument, samtidig som den tar hensyn til miljø- og klimaambisjoner på en helhetlig og bærekraftig måte.
Implementering av HisGap-modellen, et visuelt læringsverktøy.
I en verden preget av stadig økende bekymringer for miljøet, sosial rettferdighet og økonomisk bærekraft, er det viktig at kunsten ikke bare reflekterer disse temaene, men også tar ansvar for å adressere dem gjennom sin egen praksis og estetikk. HisGap-modellen, utviklet av kunstneren Elind Rui Blix, kan bidra til å integrere og formidle FNs bærekraftmål i kunstneriske skapende prosesser, i håp om å utvikle et språk rundt kunstneriske bærekraftige prosesser.
Modellen oppmuntrer kunstnere til å utforske hvordan deres arbeid kan bidra til bærekraftig utvikling på flere nivåer, samt reflektere rundt materialvalg, tidsbruk og produksjonsmetoder for å sikre at kunstneriske prosesser er i tråd med bærekraftmål. Ved å bruke HisGap-modellen som et rammeverk for kunstnerisk produksjon, kan kunstnere utforske nye måter å integrere bærekraft i sitt arbeid på. Dette kan føre til mer bevissthet rundt miljømessige og sosiale spørsmål, samt bidra til å skape kunstverk som inspirerer til handling og endring.
Modellen bygger på prinsippene om integrert problemløsning og tverrfaglig tenkning. En sentral del av HisGap-modellen er dens fokus på å identifisere og utforske ulike temaer knyttet til FNs bærekraftsmål, slik som energibruk, sosiale strukturer, økonomiske strukturer, miljøpåvirkninger og reduksjon av CO2-utslipp. Ved å analysere disse temaene i sammenheng med sitt eget kunstneriske arbeid, kan kunstnere identifisere potensielle områder for forbedring og innovasjon. Modellen oppmuntrer også til refleksjon rundt materialvalg, tidsbruk, skapende teknikker for å sikre at kunstneriske prosesser er i tråd med bærekraftmål. Dette kan inkludere å velge resirkulerte eller fornybare materialer, redusere avfall og CO2-utslipp, og fremme sosial rettferdighet og inkludering gjennom kunstnerisk praksis.
Ved å bruke HisGap-modellen som et rammeverk for kunstnerisk produksjon, kan kunstnere bidra til å skape kunstverk som inspirerer til handling og endring. Det er imidlertid viktig å erkjenne at implementeringen av bærekraftmål i kunstnerisk praksis ikke er en enkel oppgave. Det krever engasjement, utforskning og et ønske om å utfordre eksisterende normer og praksis. Men gjennom verktøy som HisGap-modellen kan kunstnere ta det første skrittet mot å skape en mer bærekraftig fremtid gjennom sin egen kunst.
Utfordringer ved å jobbe tverrfaglig.
Å jobbe tverrfaglig i et prosjekt som rehabilitering av Tasta Bydelshus' uterom innebærer å samarbeide og integrere kunnskap fra ulike fagområder, for å oppnå ulike mål for bærekraft. Mens denne tilnærmingen kan være berikende og gi et bredt spekter av perspektiver og løsninger, er det også knyttet til visse utfordringer:
Kommunikasjon: Én av de største utfordringene ved tverrfaglig arbeid er å etablere effektiv kommunikasjon mellom ulike faggrupper. Hver disiplin har sitt eget fagspråk og terminologi, og det kan være vanskelig å sikre at alle forstår hverandre fullt ut.
Koordinering av tidslinjer: Når ulike faggrupper arbeider sammen, kan det være utfordrende å harmonisere tidslinjer og tidsplaner. Noen disipliner kan kreve mer tid enn andre, og det kan være vanskelig å finne en balanse som passer for alle involverte.
Konflikter og misforståelser: Forskjellige faggrupper kan ha ulike synspunkter og prioriteringer, noe som kan føre til konflikter og misforståelser. Det er viktig å være åpen for andres synspunkter og å arbeide aktivt for å løse uenigheter når de oppstår.
Opprettholde fokus på mål: Med så mange stemmer og perspektiver involvert, kan det være utfordrende å opprettholde fokus på de overordnede målene for prosjektet. Det er viktig å regelmessig evaluere framgangen og sikre at alle arbeider mot de samme målene.
Ressursfordeling: Tverrfaglig arbeid kan kreve mer ressurser enn arbeid innenfor en enkelt disiplin, både i form av tid, penger og menneskelige ressurser. Det kan være utfordrende å sikre tilstrekkelig støtte og ressurser til alle involverte faggrupper.
For å håndtere disse utfordringene effektivt, er det viktig å etablere klare retningslinjer og kommunikasjonskanaler, opprettholde åpenhet og gjensidig respekt, og være villig til å tilpasse seg og lære av hverandre underveis. Ved å jobbe sammen på en konstruktiv måte, kan tverrfaglig samarbeid bidra til å skape innovative løsninger.
Fra byggeplassen, foto: Elind Rui Lone Blix
Elind Rui Lone Blix, å forvalte prosjektet som kunstner og pedagog.
Elind Rui Blix bringer en kunstnerisk tilnærming til prosjektet, der hennes rolle som pedagog er inspirert av sosiokulturelle læringsteorier og prinsipper om dybdelæring. Gjennom kunstneriske prosesser som involverer brukere ved Tasta bydelshus, søker hun å fremme sosial bevissthet. Ved å legge til rette for refleksjon og dialog, åpner hun opp for nye perspektiver og muligheter.
Fra konstruksjon av interaktivt kunstverk, foto: David Cruz
Tverrfaglighet er en sentral del av Blix sin kunstneriske tilnærming. Gjennom å kombinere kunst med andre disipliner, åpner hun opp for nye måter å tenke og utforske på, og stimulerer til kreativ problemløsning og innovasjon. På denne måten gir Elind Rui Blix sitt kunstneriske preg til prosjektet, og hennes pedagogiske tilnærming inspirerer til en dypere forståelse, engasjement og utforskning. Hun legger grunnlaget for et læringsmiljø som er dynamisk, utforskende og berikende, og som oppmuntrer til kreativitet og refleksjon.
Takk til:
Stavanger kommune
Tasta bydelshus, brukere og team
Kunstner Torild Storvik Malmedal
Norstein
Landskapsarkitektene AS og David Cruz
Eldbjørg Hay & Bergeland bydelssenter
Simon Lone Blix
Morten Thoresen
Overrekkelse skjer 11 November, men offisiell åpning er planlagt til sommeren 2025.
Følg med for oppdateringer om kunstverket på denne nettsiden eller her.
Kommentare