Søk

Et Rosa Bilde


detalj
detalj, Et rosa bilde - 2019

gårdsmaling og fluorescent pigment på naust

22,5 m2

Perspektivet Museum

Tromsø


2019


Intervju fra året 2020 med Liv Hanne Haugen om verket, en del av «Vandring i Friluftsmuseet» i Folkeparken Tromsø: trykk her!



eng below //


Våren 2019 ble jeg kontaktet av WOW - Walls of Women Tromsø med forespørsel om å være kunstnerisk ansvarlig for et maleri som skulle hedre marinemaler Betzy Akersloot-Berg (1850-1922).


WOW setter fokus på kvinner fra historien gjennom en serie veggmalerier. Verket av Betzy skulle bli nummer to i en serie, hvor Wanny Woldstad i Nordre Tollbodgate 3 var nummer en.


Maleriet skulle males sommeren 2019 på et naust i Folkeparken, Perspektivet Museum sitt friluftmuseum sør på Tromsøya.


Verk av Betzy Akersloot Berg. Bildet er tatt før montering på Nordnorsk Kunstmuseum.

Betzy hedres av WOW dette året fordi Nordnorsk Kunstmuseums hovedsatsning, Like Betzy (15.06.2019 - 16.02.2020) ønsker å rette et kritisk blikk på neglisjerte historier. Hvem er «like» Betzy i dag? Hvilke andre historier har forsvunnet?

Kuratert av Charis Gullickson viser utstillingen et langt kunstnerliv med sjøreiser, eventyriske historier og malerier fra kyst og hav. "Like Betzy" viser også lignenede historier fra likemenn, kjente fortsatt i dag i vår kunsthistorie, men Betzy har da alså havnet i deres skygge.



Les Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet


av Scherjon,Trix, Mastergradsoppgave, 2010


Maleriet skulle gjennomføres i samarbeid med flere fra kunstnergruppa i WOW og jeg fikk frie tøyler. I forkant leste jeg om Betzy, så monteringen av utstillingen til Nordnorsk Kunstmuseum, startet fargetester samt utarbeidet designet. Vi startet å male første helgen i Juli under åpningen av friluftmuseet. Derfor ville jeg utvide det typiske landskapsmaleriet malt med grid til naustveggen også performativt.



Grid i Folkeparken første helgen i Juli 2019



Gjesvær før montering på NNKś utstilling Like Betzy

Mitt første møte med Gjesvær


Jeg opplevde impresjonistiske penselstrøk i «Gjesvær». Måkenes figurasjon minnet om å sløye fisk på havet fra åpen båt. Jeg så penselstrøk villere en Balkes. Varmere lysere toner.. Var dette et kvinnelig perspektiv? Hvordan var reaksjonene på 1800 tallet til denne frie bevegelsen? Gale uformelige måker som jakter på innvoller rett under havflaten. Skildret til meg av Betzy, langt forut for sin egen tid.


Les mer om Gjesvær her




Utførelse og fargevalg


første skisse og fargetest 2019

Det endelige motivet skulle ikke konkurrere med det figurative kystlandskapet i omgivelsene men fungere som et stilisert, abstrahert mønster på byggets stående panel. Flytende på veggen med stedspesefikke materialer, former og farger. Etter endel frem og tilbake finner jeg ut at gårdsmalingen brukt på naustet er best. Sakte former det seg en ide om et lyserødt landskap.


Valørtest på naustet i Folkeparken før veggen prepareres med et ferskt strøk rødmaling.

Jeg lander på rosa, en sensuell farge som formidler styrke. På Betzys levetid var det en farge brukt av menn og nyfødte gutter. Rosa er også en farge mye brukt i dag. I vår tid en feministisk farge, men den fyller også morgenhimmelen vår i Nordnorge store deler av vinteren, i mørketiden, når solen aldri står over horisonten.


Det originale Regnbueflagget som ble designa for Gay and Lesbian Freedom Day Parade i San Francisco i 1978 hadde åtte farger, deriblant rosa og turkis. Les mer her.


Logo malt av Liv Ragnhild Kjellman, Betzyś malekasse bygget av Hedvig Ølmheim.

Men rosa er egentlig ikke en farge. Det er jo bare lyserød.


Vi skaper et landskap som egentlig ikke er et landskap. Med en definert farge som egentlig ikke er en egen farge.


Over tre maledager med bruk av grid, den gamle teknikken Betzy selv brukte, overførte vi i WOW sin kunstnergruppe et design med ugangspunkt i verkene Gjesvær og Kystparti i Nord-Norge til naustet og malte det rosa.


Et rosa landskap av vill natur og dyrisk desperasjon. Sensuelle farger som lyser i mørket, som mye av det som lever i havet gløder i mørket. Et håp i mørketiden, som penselstrøkene til Betzy banket håp inn i mitt hjerte som en kvinnelig kunstner, da jeg så utstillingen på NNKM for første gang.


Til slutt ble designet forenklet, stilisert, som komplekse anliggender ofte blir når de er hentet fra en annen tid.



Epilog


Betzy var nok en kvinne med den oppfatning av at hun kunne gjøre som hun ville. Hun tegnet kanskje et lysere bilde av egne omgivelser for å bevare den oppfattelsen. Kanskje det var årsaken til hennes meritter. Jeg tror kvinnelige kunstnere bør tegne et rosa landskap av egen virkelighet, uavhengig av fordommer og utfordringer. Værne om håpet i dagliglivet. Det begynner med vår egen oppfattelse av virkeligheten.


Slik kan vi kanskje tegne en litt lysere versjon av vår egen tid.


Et håp i mørketia. Et rosa bilde. Takk Betzy.




foto: Mari Hildung, Perspektivet Museum


// Takk til WOW - Walls of Women, Perspektivet Museum og Nordnorsk Kunstmuseum.


UTFØRELSE DOKUMENTERT AV : Mari Hildung/Perspektivet Museum


Med på gjennomføringen av maleriet var :


Grafisk designer Siri W. Jachlin (NO)

Arkitekt Sara Lund (NO)

Billedkunstner André Enger Aas (NO)

Grafisk designer, illustratør og initiativtaker for WOW Liv Ragnhild Kjellman (NO) Prosjektleder for Perspektivet Museum Hedvig Ølmheim (NO)


For mer informasjon ta kontakt med WOW



Presse:


Nordnorsk Kunstmuseum:

Like Betzy | Nordnorsk Kunstmuseum

Har vi plass til Betzy

Krenking av opphavsretten, verkeleg?


WOW:

Malte naustvegg til ære for kvinnelig kunstner

Betzy, Marit og Roald – to på veggene og en på sokkel

Wow Facebook